مرمت خانه شیرنگی
نوشته شده توسط : زپو

 مرمت خانه شیرنگی


خانة شیرنگی قبرستان محله سرچشمه بوده است طرح فلاندن معمار سنتی ایران بعد از اسلام در کنار امامزاده نور در زمان پهلوی با شیب معماری رضا شاه معماری از سال 1330 تا 1300 مربوط به بنای رضا شاهی الگوی معماری قاجاری

شاید یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مشخصه های معماری گذشته ایران که آن را از دیگر مکتبها به ویژه سبکهای معماری غربی متمایز می سازد پدیدة برون گرایی است این ویژگی به دلیل وضع جغرافیایی خاص بسیاری از مناطق ایران یعنی خشکی، بادهای مختلف شنهای روان و... که امکان ساخت بناهای برون گرا بود داشته است. و یا اینکه به دلیل امنیت و محرومیت درون گرا شده است.

معماری برون گرا با قرار دادن عناصر و اندامهای معماری در مدل یک حیاط ارتباطی مستقیم بنا را به داخل حیاط برقرار ارتباط آن را با بیرون یا به کارگیری دیوارهای بلند جدا ساخته و تنها فضای ارتباطب داخل با خارج به وسیلة شنی و درب ورودی انجام می شود.

شکل گیری و مصدر این پدیدة کهن در معماری ایران قاطعانه تا پایان دورة قاجار ادامه داشت بنابراین پدیدة برون گرای نخست در اندیشه ها تعمل گرفت.
اولین ساختمانهای بزرگ و مهم شهرداری، شهربانی، وزارتخانه، بانگ و مراکز تجاری در راسته خیابانها به نمایش گذاشته شد.
تحول برونگرایی همچون اندیشه و تفکر برون گرای در ساخت سیاسی و اجتماعی از در مطالعه و نگرش گام به گام و تطبیق وارد نشد بلکه با این نظر که هر آنچه هست مایة عقب ماندگی است نفرت انگیر تلقی شد.
 برون گرایی شاخص ترین پدیدة معماری در دورة پهلوی اول بود. پدیده ای که زاییده تفکر مدرن و پیوند خورده یا فرآیند تجدد گرایانه بود


خرید و دانلود  مرمت خانه شیرنگی






:: برچسب‌ها: مرمت , خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: